Hledej pramen vody pohledem učitele

Učitel nemá jen sdělovat informace, ale musí děti rozproudit

Renáta Muchová má v ostravské PRIMAškole na starosti čtvrťáky. Když se dozvěděla o možnosti přihlásit třídu do projektu Hledej pramen vody, který pořádá společnost Ostravskévodárnyakanalizace, neváhala ani minutu. Děti se totiž učí díky projektu poznat vodu hravou formou. A to se přesně hodí do způsobu, jak učitelka Renáta Muchová učí své čtvrťáky.

Proč jste se rozhodla přihlásit třídu do soutěže?

Důvodů je hodně. Na naší škole je tento projekt tradicí. Mladší děti se už těší, kdy už budou čtvrťáci, a mohou se zapojit do této soutěže. I když bych neřekla, že to vnímají jako soutěž. Je to pro ně velký projekt plný zajímavých a pestrých úkolů.

Jak reagují děti na soutěž? Baví je zpracovávat úkoly?

Letos jsme teprve u prvního úkolu a děti jsou nesmírně nadšené, plné kreativity a nápadů, jak to vše kolem vody zpestřit a obohatit. Každý má možnost si najít svůj směr uplatnění – někdo rád počítá, někdo kreslí, někdo vše fotí a někdo to zpracuje do počítače. A když se zeptáte v páté třídě, jestli chtějí opět přihlásit do projektu Hledej pramen vody, vždycky slyšíme: „Ano, jasně, supeeer!“ To o něčem svědčí.

Existuje více takových projektů pro nižší stupeň základních škol?

O žádném podobném projektu v Ostravě nevím.

Pomáhá vám projekt při výuce? V čem konkrétně?

V dnešním školství už učitel dětem nechce pouze informace sdělovat, ale snaží se vyprovokovat k zamyšlení, k vyhledávání informací, snaží se děti pobavit a řekla bych rozproudit. Je velmi náročné se na takovou výuku připravovat. A je velkou pomocí, když někdo přijde s projektem, kde děti běhají po škole, dělají anketu, zpracovávají získaná data nebo informace o vodě, hledají po Ostravě „kešky“, kreslí, šijí vodní příšery, píší příběhy nebo pohádky o vodě, prezentují projekty o vodě, dívají se na film, který jim vysvětlí, jak se voda dostane do domácností, a u toho všeho fotí, natáčí videa, stříhají a upravují humorné upoutávky a reklamy na vodu v kohoutku… Takový učitel je rád a s úsměvem pozoruje, jak se děti baví a vzájemně se učí.

Váš tým se jmenuje Tsunami. Kdo s tím názvem přišel a je to jasný vzkaz soupeřům?

Název týmu padl v hromadném brainstormingu k tématu voda. A s kolegyní Terezkou jsme se shodly, že se k naší třídě perfektně hodí, protože stejně, jako má tsunami moc smést, co se jí postaví do cesty, tak i tým, když se do něčeho zabere, ukáže, co v něm je.

V čem si myslíte, že bude právě vaše třída nejsilnější?

Přála bych si, aby byly děti ve všech úkolech a směrech nejsilnější, ale hlavním cílem je, aby si to parádně užily! A totéž přejeme svým soupeřům.

Ostrava 29.3.2017 | Deník